02166766927 -02166703652
info@atrinelec.com تهران پاساژ امجد طبقه1 واحد 16
دوره آموزشی میکرو کنترلرهای STM32 _ راه اندازی ال سی دی کاراکتری (بخش دوم)

دوره آموزشی میکرو کنترلرهای STM32 _ راه اندازی ال سی دی کاراکتری (بخش دوم)

2018-11-17 19:47:22

جلسه نهم _ نحوه راه اندازی ال سی دی کاراکتری و آشنایی با دستورات کاربردی کتابخانه ال سی دی کاراکتری

در جلسه قبل نحوه انجام تنظیمات و پیکربندی میکرو را توسط نرم افزار STM32CubeMX  بررسی نمودیم و پروژه خود را ایجاد نمودیم. پس از آن کتابخانه ال سی دی را در نرم افزار Keil به پروژه اضافه نمودیم و در مورد define های توضیحاتی را ارائه نمودیم. در این جلسه قصد داریم تا توابع کاربردی این کتابخانه را بررسی کنیم و در انتها برنامه نوشته شده برای نمایش اطلاعات روی ال سی دی را با هم بررسی نماییم.

در ابتدا به سراغ توابع کاربردی کتابخانه ال سی دی کاراکتری می رویم.

;(void lcd_init(void

در ابتدای کار و قبلا از فراخوانی توابع دیگر مربوط به ال سی دی کاراکتری باید این تابع را صدا زد تا تنظیمات اولیه برای راه اندازی ال سی دی انجام پذیرد. در واقع این تابع وظیفه پیکربندی و راه اندازی ال سی دی را بر عهده دارد.

 

;(void lcd_clear(void

برای پاک کردن صفحه نمایش از اطلاعاتی که قبلا در حال نمایش بوده اند از این دستور استفاده می شود. این دستور تمام صفحه نمایش را پاک می کند.

 

;(void lcd_puts(const char * s

برای نمایش یک رشته بر روی ال سی دی از این تابع استفاده می شود و آرگومان ورودی آن آدرس اشاره گری از نوع کاراکتر می باشد که در واقع اندیش اول یه آرایه کاراکتری هست.

 

;(void lcd_putch(unsigned char c

از این تابع برای نمایش معادل کد اسکی عدد وارد شده در آرگومان استفاده می شود. به عنوان مثال اگر در آرگومان این تابع مقدار 65 قرار گیرد با توجه به جدول اسکی معادل آن کاراکتر 'A' می شود.

 

;(void lcd_gotoxy(unsigned char x,unsigned char y

با توجه به اینکه ال سی دی کاراکتری 2x16 دارای دو سطر و 16 ستون می باشد برای جابجایی بین سطر و ستون ها از این دستور استفاده می شود. باید دقت نمایید که در این تابع سطر و ستون از عدد صفر شروع می شود. که در این این تابع آرگومان اول برای جابجایی در محور x می باشد که با استفاده از آن می توانید در بین ستون ها جابجا شوید و آرگومان دوم برای جابجایی در محور y می باشد که با استفاده از آن می توانید در بین سطر ها جابجا شوید.

 

;(void lcd_hide_cursor(void

برای مخفی نمودن کرسر از این دستور استفاده می شود.

 

;(void lcd_show_cursor(void

برای نمایش کرسر از این تابع استفاده می شود.

 

پس از معرفی توابع و نحوه استفاده از آنها به توضیح برنامه می پردازیم.

با استفاده از این تابع ال سی دی را پیکربندی می کنیم.

این تابع مکان نما را به ستون اول از سطر اول انتقال می دهد.

این تابع معادل اسکی عدد 65 را نمایش می دهد و با اجرای آن کاراکتر 'A' روی نمایشگر نمایش داده می شود.

اجرای این دستور سبب توقف برنامه به اندازه 2000 میلی ثانیه (2 ثانیه) می شود.

این دستور موجب عدم نمایش کرسر بر روی ال سی دی می شود.

متن "Atrinelec.com" از مختصات 0 و 0 (ستون اول از سطر اول) نمایش داده می شود.

متن "M.H.Dashti" از مختصات 3 و 1 (ستون چهارم از سطر دوم) نمایش داده می شود و پس از گذشت دو ثانیه تمام اطلاعات از روی ال سی دی پاک می شوند.

در ادامه به یک حلقه بی نهایت می رسیم که با هر بار اجرای این حلقه مکان نمای ال سی دی به ستون اول از سطر اول می رود.

این دستور مقدار متغیر Counter را به یک رشته در مبنای عددی تبدیل می کند و رشته را در متغیر LCD_Data قرار می دهد.

عبارت "d%" در دستور بالا مشخص می نماید که عدد موجود در متغیر Counter به یک رشته در مبنای عددی تبدیل شود، برای مثال اگر بجای d% از x% استفاده می شود عدد متغیر Counter به یک رشته در مبنای هگزادسیمال با کاراکترهای کوچک تبدیل می شود.

رشته ایجاد شده در خط قبل را بر روی ال سی دی نمایش می دهد.

یک واحد به متغیر Counter اضافه می شود.

پس از نمایش اطلاعات و اضافه کردن یک واحد به متغیر Counter برنامه به مدت یک ثانیه متوقف می شود و پس از آن صفحه نمایش پاک می شود و برنامه مجدد به ابتدای حلقه می رود.

در انتهای این جلسه شما می توانید شماتیک و فایل keil و STM32CubeMX  مربوط به این پروژه را دانلود نمایید.

 LCD_2x16_Sample_Code

 LCD_2x16_Schematic

برای دیدن آموزش نحوه راه اندازی lcd کارکتری (جلسه اول) کلیک کنید.

                                                                                                                                                                    دلتون شاد و لبتون پرخنده

                                                                                                                                                                             محمد هادی دشتی

دیگر آموزش ها مرتبط با STM32:

برای مشاهده آموزش جلسه اول(معرفی هسته آرم و میکروکنترلرهای 32 بیتی شرکت ST  ) کلیک کنید.

برای مشاهده آموزش جلسه دوم( معرفی نرم افزارهای مورد نیازجهت برنامه نویسی و پروگرام  ) کلیک کنید.

برای مشاهده آموزش جلسه سوم( نحوه دانلود آخرین نسخه از نرم افزار STM32CubeMX   ) کلیک کنید.

برای مشاهده آموزش جلسه چهارم(نحوه انجام تنظیمات در نرم افزار STM32CubeMX  ) کلیک کنید.

برای مشاهده آموزش جلسه پنجم(نحوه برنامه نویسی پروژه چشمک زن با نرم افزار Keil ) کلیک کنید.

برای مشاهده آموزش جلسه ششم(نحوه تولید کد و تنظیمات در محیط STM32CubeMX و برنامه نویسی در محیط Keil برای راه اندازی کلید) کلیک کنید.

برای مشاهده آموزش جلسه هفتم(معرفی نرم افزار STM32 Flash Loader Demonstrator و نحوه دانلود برنامه و پروگرام کردن میکرو) کلیک کنید.

برای مشاهده آموزش جلسه هشتم( نحوه راه اندازی ال سی دی کاراکتری-قسمت اول) کلیک کنید.

به سبد خرید اضافه شد.
سبد خرید
سبد خرید
Item removed. بازگرداندن